Här samlar vi svaren på några av de vanligaste frågorna som vi får. Om du inte hittar svaret på din fråga här så är du välkommen att kontakta oss.
Om alla inkommande fakturor, eller en stor del, kopplas till en och samma leverantör, beror detta oftast på att man har sparat en felaktig epostadress på den leverantören, eller en epostadress som är för generell.
När systemet tar emot fakturor via epost är det epostadressen som används för att koppla ihop vilken leverantör det gäller. Därför skall det vara en specifik epostadress som möjligt som lagras i leverantörsregistret (exv faktura@leverantor.se) och inte en generell epostadress.
Exempelvis kan fenomenet uppstå om man tar emot fakturor på en epost-adress (exv levfaktura@dinumerokund.se), som man sedan vidarebefordrar in till ert företags inkorg i Dinumero och därefter sparar den epostadressen (levfaktura@dinumerokund.se) på en leverantör.
Samma sak kan uppstå om man som användare har sparat sin egen epost-adress på en leverantör och sedan vidarebefordrar fakturor från sin personliga epost in till företagets inkorg i Dinumero.
I exemplet ovan ser vi hur flera inkommande fakturor blivit kopplade till leverantören "Tele2 Sverige AB".
Om vi öppnar leverantörsregistret (Register -> Leverantörer) och söker upp leverantören, så ser vi att adressen levfaktura@dinumerokund.se är sparad, vilket är en icke-specifik epostadress.
Redigera leverantören och ändra dess epost-adress till något mer specifikt, som exv faktura@tele2.se i detta fallet, så kommer det att fungera bättre för framtida inkommande epost.
Om det inte finns någon epostadress som passar bättre får man helt enkelt ta bort den helt och lämna fältet tomt.
En felaktigt kopplad leverantör kan få andra följdeffekter, exv upplevt dålig tolkning. Detta uppstår mallarna för tolkning alltid är kopplade till leverantören, och systemet använder därmed en leverantörs mall till att tolka fakturor från flera olika leverantörer, vilket inte går så bra, då de har vitt skilt utseende och struktur.
I Visma Administration är konto och resultatenheter knutna till ett bokföringsår. Dinumero hämtar konto och resultatenhet från det senaste bokföringsåret i Visma Administration, så om ett konto inte hittas vid importen som du lagt upp bör du kontrollera att det finns också i det senaste bokföringsåret i Visma.
Problemet kan uppstå om man exv lagt upp ett nytt konto eller resultatenhet i ett äldre bokföringsår efter att det nya året redan är skapat, då det inte följer med till det senaste.
Om ni använder en integration till Visma Administration 500/1000/2000 och får detta felmeddelande i samband med import av leverantörer eller
export av fakturor, prova följande:
Menyval Arkiv -> Företagsunderhåll -> Aktivera valuta/språk. Både Försäljning och Inköp måste vara
aktiverad.
Högerklicka på startmenyn och välj Kör (tidigare version av Windows: gå till Start -> Kör) och skriv in "rundll32 dfshim CleanOnlineAppCache" utan citat-tecknen och tryck enter.